Friday 17 May 2013

Ra Teo Amin’ny Tolam-Baravarana



Nipetrapetraka teo amin’ny seranan-tsambo I Karim sy Abou nitazantazana sambo lehibe mpitondra entana mampidina omby hovonoina hatao hena.
“Mampahatsiaro izay novakiako tao amin’ny Torah ireto omby ireto, dia ny mikasika ny tsy tokony ihinanana ny lio”, hoy Karim. “Niteny Andriamanitra hoe, “Fa ao amin’ny ra ny ain’ny nofo; ary nomeko anao teo amin’ny altara izany hanesorana ny fahotana: fa ny ra no manaisotra ny fahotana, satria ao anatiny ny aina.”Ahoana no atao hahatonga ny ra ho afaka amin’ny ota sy hanaisotra ny fahotana?, Inona ny altara resahan’Andriamanitra?”1

Nitsiky kely I Abou. “Mba ahafahako mamaly ny fanontanianao dia mila miverina any amin’izay nitranga tao amin’ny saha Edena isika. Mbola tadidinao ve izay nitranga tamin’I Adama sy Eva?”

“Eoa, nanota zareo tamin’ny tsy nankatoavany an’Andriamanitra ary voaroaka avy tao amin’ny saha ary nila namono biby Andriamanitra natao fitafiana ho azy ireo. Taorian’izay dia niova ny fifandraisan’ny olombelona sy Andriamanitra ary ny olombelona sy ny biby. Kanefa nanana planina ampihavanana ny olombelona Aminy Andriamanitra satria tia azy ireo Izy.
Aman-jatony maro no miseho izany planiny izany ao amin’ny Soratra Masina. Tao amin’ny Saha Edena ihany Andriamanitra dia niteny tamin’I Satana hoe, “fa ampifandrafesiko ianao sy ny vehivavy ary ny taranakao sy ny taranany; izy hanorotoro ny lohanao fa ianao kosa hanorotoro ny ombelahitongony2. Ny taranaky ny vehivavy dia Izy, taranaka tokana, lehilahy”.
Iza io olona io?”Hoy Karim nanontany.
“Ny Fanekena Taloha iray manontolo dia mitovy amin’ny fanondro manondro ny asan’i Jesosy. Hoy Jesosy milaza ny Tenany hoe: “ Aza ataonareo fa tonga Aho handrava ny lalana na ny mpaminany, tsy tonga Aho handrava fa hanatanteraka3 Ny Soratra masina dia milaza fa nofoanan’I Jesosy teo amin’ny hazofijaliana ny fiadian’I Satana,
Tamin’ny nanehoany miharihary ny fitondrany ireo toy ny fanaon’izay avy nandresy.”4
Rehefa niantso an’I Abrahama Andriamanitra, dia nasainy norasaina tsiroaroa ny biby telo. Tamin’ny fanatanterahany izany dia fantatr’I Abrahama fa niditra amin’ny fanekena amin’ny ra Aminy izy. Taty aoriana dia namafisin’Andriamanitra tamin’ny famorana izany fanekena izany.5
Nahaliana an’I Karim izany ka nanontany indray izy hoe: “Inona no mamatotra ao amin’ny fanekena?”: “Ity karazana fanekena ity dia mamatotra ny roa tonta amin’ny fifanekena masina tokoa. Manome ny ainy hisolo voina sy hiaro ny ankilany ny andaniny sy ankilany”.
“Ny tianao ambara ve hoe toy ny miteny amin’I Abrahama Andriamanitra fa hanolotra ny Ainy sy ny Liony hiarovana an’I Abrahama?”. Vao mainka niha-talanjona ihany I Karim. “Izay mihitsy no nataony. Ary tsy ho an’I abrahama raika foana izany. Tamin’ny nahatongavany tety ambonin’ny tany tamin’ny endrik’I Jesosy
 Andriamanitra, dia nanome ny Ainy sy ny Liony hampihavana ny olombelona Aminy.!”
“Mety hisy ve izany hoe fitiavan’Andriamanitra ny olona loatra karahan’izany?” Nanganohano ny mason’I Karim.” Ankehitriny vao azoko ny tena dikan’ny Jaona 3:16 hoe,”Fa toy izao no nitiavan’Andriamanitra izao tontolo izao, nomeny ny Zanany Lahitokana mba tsy ho very izay rehetra mino azy fa hanana fiainana mandrakizay”.
“Iray amin’ireo zava-marobe nandatsahana lio ny fialan’ny zanak’Isiraely tamin’ny fanandevozana tany Egypta. Nandidy ny ankohonana tsirairay Andriamanitra hanao fanatitra zanak’ondry. Avy eo dia alaina ny lio ary lalorina eo amin’ny tolam-baravarana.”6
“Tamin’io alina io dia maty jiaby ny lahimatoa tao amin’ny ankohonana tao Egypta izay tsy nino an’Andriamanitra”.
“Dia mbola ny lio foana no niaro an-dreo, hoy Karim nanamarika.”
“Eoa, fa tsy izay rehetra lio dia ekena. Tamin’ity indray mandeha ity dia tsy maintsy ran’ny zanak’ondry herintaona, tsy misy kilema, tsy misy pentimpentina, zanak’ondry salama”.
“Ny tianao ambara ve hoe ny lion’ny zanak’ondry rehetra novonoina dia manondro an’I Jesosy?”hoy Karim nanontany.
“Eoa, tena izay. Ary tsy maintsy tsy misy kilema ny zanak’ondry karaha  Jesosy izay tsy misy fahotana. Hoy ny Apostoly Petera milaza ny amin’I Jesosy:’fa ny ra soan’i Jesosy Kristy, toy ny ran’ny zanak’ondry tsy misy kilema ary tsy misy pentimpentina. Izay fantatra rahateo, fony mbola tsy ary ny fanorenana izao tontolo izao, fa efa naseho tamin’izao andro farany izao noho ny aminareo7
Rehefa nahita an’I Jesosy nanatona azy I Jaona mpanao batisa dia niantsoantso hoe, “Indro ny Zanak’Ondrin’Andrimanitra Izay manaisotra ny fahotan’izao tontolo izao!”8
Ao amin’ny boky farany ao amin’ny Baiboly dia naverini Jaona ny teny mikasika ny hira nohirain’ireo zava-manan’aina , ny amin’I Jesosy manao hoe: ‘…Voavono Hianao. Ny Ranao no nanavotanao ny fokom-pirenena rehetra sy ny samy hafa fiteny sy ny olona avy amin’ny firenena rehetra.”9

“ Tsy mampino izany!” nihiaka I Karim. “Tsy mbola nisy nanazava ny Soratra Masina tamiko toy izany ry Abou! Misy planina tsy azo kianina ato amin’ity Boky masina ity!”
“Eoa, tena misy tokoa. Notoroan’Andriamanitra lalana ny Zanak’Isiraely hanorina Tabernakely tany an-tanihay. Mbola marobe koa aza ny lio nalatsaka tao amin’ny Tabernakely”.
“Inona no tanjon’ny tabernakely? Te-hahalala I Karim.
“Ny Tabernakely dia toerana hihaonan’ny olona amin’Andriamanitra. Misy toerana roa ao, dia ny Toerana Masina Indrindra sy ny Toerana Masina. Nasain’Andriamanitra nasian-dreo sarona teo ambonin’ireo efitra ireo. Ny sarony ivelany dia volon-davenona toy ny tanihay. Ny sarony faharoa dia natao tamin’ny volon’ondry ary nolokoina mena toy ny lio. Ny sarony fahatelo sy fahefatra dia manga sy fotsy. Tsara endrika tokoa ny tao anatin’ny Tabernakely fa tsy nisy nahita izany raha tsy niditra tao anatiny. Raha avy aty ivelany dia  ny sarona volondavenona sy ny hoditra tsotra ihany no hita. Ny sarona volondavenona dia manondro an’I Jesosy izay toy ny lehilahy tsotra. Tsy misy olona mahalala raha mijery ivelany an’I Jesosy fa Izy no nirahina, avy amin’Andriamanitra, raha tsy miditra amin’ny fifandraisana amin’Andriamanitra. Dia amin’izay fotoana izay vao ho hitany ny Hatsarany amin’ny maha-Mpamonjy izao tontolo izao sy maha-Andriamanitra Azy!Ny sarona mena dia milaza ny ran’I Jesosy. Nanoratra I Paoly Apostoly hoe, “Izy no ananatsika fanavotana amin’ny Rany, dia ny famelana ny fahadisoantsika, araka ny haren’ny fahasoavany10

“Nanelanelana ny Toerana Masina sy ny Toerana masina Indrindra dia nisy lamba matevina be ka na dia omby efatra matanjaka aza miaraka tsiroaroa  miara-misintona izany dia tsy maha-rovitra azy. Ao ambadik’io efitra io ny Toerana Masina Indrindra, ny Efitra misy ny Sezafiandrianan’Andriamanitra miaraka amin’ny Fiaran’ny Fanekena. Ny Fiara dia vata hazo misarona volamena. Ny hidiny dia antsoina hoe sezan’ny Indrafo. Eo an-tampon’ny Sezan’ny Indrafo dia misy hazavana lehibe mamiapiratra. Io hazavana io no fanatrehan’ny voninahitr’Andriamanitra. Indray mandeha isan-taona ihany ny mpisoronabe no mahazo miditra ao, mitondra ny lion’ny famelana ny fahotan’ny vahoaka.”
“Tianao tenenina ve fa nanana herintsaina nitsofoka tao amin’ny Toerana Masina Indrindra ny Mpisoronabe?” hoy Karim nazoto nanontany.
“Eoa, fotoana masina lehibe izany. Tsy maintsy mitondra ny lio tsy misy kileman’ny biby iray izy. Ny Sezan’ny indrafo no toerana izay ialan’ny firehetan’ny fahatezeran’Andriamanitra noho ny otan’ny olona. Rehefa tafiditra ao amin’ny Toerana Masina Indrindra izy dia mamafy lio eo amin’ny sezan’ny Indrafo. Manomboka eo dia tsy hitan’Andriamanitra intsony ny otan’ny olona. Fa ny lioizay milaza fa misy ny aina tsy misy tsiny izay nomeny handoa ny vidin’ny famaizana ny ota, no hitany.
Ilay Sezan’ny Indrafo voarakotry ny lio no nanova ny Sezafiandrianan’Andriamanitra avy eo amin’ny sezafiandrianan’ny fitsarana ho lasa sezafiandrianan’ny Indrafo.
“Tsy mbola nohazavainao ny tian’Andriamanitra ambara amin’ny hoe altara”, hoy Karim mampahatsiaro an’I Abou.
“ Manodididna ireo toerana roa ireo dia misy ny kianja. Varavarana iray ihany no ao amin’io. Io ihany no fomba idirana ho eo amin’ny altara izay ao anatin’ny Kianja. Io altara io dia antsoina hoe Altara Varahina. Eo no anaovana ny fanatitra. Tsy misy olombelona voavela heloka, raha tsy nanatona ny altara miaraka amin’ny fanatiny izy. Tsy maintsy tsindriany mafy amin’ny tanany ny lohan’ilay biby mba ampitoviany ny tenany amin’ilay biby, alohan’ny amonoany azy. Dia tatazan’ny mpisorona amin’ny siny ny lio ary ararany eo am-pototry ny altara izany. Ilay olona mitondra fanatitra dia mahalala fa ny ran’ny biby dia tsy afaka manala ny otany fa mandrakotra izany amin’ny fotoana voafetra mandra-pitondrany fanatitra manaraka indray.

”Ny Altara dia sarin’ny hazofijaliana. Ny lio rehetra nalatsaka teo am-pototry ny altara dia manondro an’I Jesosy. Rehefa maty Jesosy, dia nolefonin’ny miaramila anankiray; lio sy rano no nikoriana hatreny am-pototry ny hazofijaliana, dia toy ny nandrarahan’ny mpisorona ny ran’ny biby natao fanatitra teo am-pototry ny Altara Varahina. Lehibe anefa ny fahasamihafan’ny ran’I Jesosy sy ny ran’ny biby fanatitra. Mila averina foana ny fanatitra biby. Fa maty indray mandeha ihany Jesosy dia ampy izay. Toy ny nolazain’ny Soratra Masina hoe, “ fa Kristy koa aza efa nijaly indray mandeha noho ny ota, ny Marina hamonjy ny tsy marina, mba hitondra antsika ho amin’Andriamanitra…”11
“Varavarana Tokana ihany no ahazoan’ny olombelona miditra ahazoany miditra mankeo amin’ ny altara. Hoy Jesosy hoe,” Izaho no Vavahady, raha Izaho no hidiran’ny olona, dia hovonjena izy…”12

“Tamin’ny marainan’ny fitsanganany tamin’ny maty dia nihaona tamin’I Jesosy ny iray tamin’ireo vehivavy. Noteneniny izy tsy hikasika Azy satria mbola tsy niakatra tany an-danitra tany amin’ny Rainy Izy; dia toy ny Mpisoronabe izay tsy azon’ny olona kasihina mandra-pitondrany ny ran’ny biby ho eo amin’ny efitra Masina Indrindra. Hoy Jesosy taminy,” …mandehana mankany amin’ny rahalahiko ka lazao aminy hoe, “Miakatra ho any amin’ny Raiko sy ny Rainareo Aho, ary ho any amin’Andriamanitro sy ny Andriamanitrareo”.13
Io harivan’io ihany Izy dia niditra ny trano nisy ireo mpianatra ka nilaza taminy fa afaka mikasika Azy izy ireo. Vita ny asany. Hoy Izy tamin’izy ireo, “Izahao ny Tanako sy ny Tongotro, fa Izaho no Izy, tsapao Aho, ka jereo, fa ny matoatoa tsy mba manana nofo sy taolana, tahaka izao ahitanareo Ahy izao…”14
“Raha ny marina dia tokony hoe ’nofo sy ra’ no nolazainy. Nahoana Jesosy no nilaza hoe ’nofo sy taolana?’ nanontany malaky I karim.

“Tsy afaka nilaza hoe ra Jesosy ry Karim satria tsy nanana ra Izy. Nisy fotoana tao anatin’io andro io nidirany tao amin’ny Toerana masina Indrindra, izay Efitra misy ny Sezafiandrianan’Andriamanitra, mba itondra ny Rany ho fampihavanana ny olombelona amin’Andriamanitra, noho ny fahotana”.

“Tena fatratra izany ry Abou! Tsy nonofisiko akory ho karahan’izany ny harena raketin’io Tabernakely io”, hoy ny antsoantson’I Karim.
“Eoa, tena mahatalanjona. Mbola misy ankoatr’izany: tamin’ny andro nahafatesan’I Jesosy dia nanao fanatitra biby tao amin’ny tempoly tsy dia lavitra loatra avy teo ny mpisorona. Rehefa tapitra ny fotoan’ny fanatitra dia nitodika tany amin’ny olona izy nanao hoe, “vita”. Kilaometatra vitsivitsy avy eo amin’io toerana io, tamin’ny io ora io teo ambony vohitra ivelan’ny tanana, no maty ny Zanak’Andriamanitra, nanatsotra ny tanany amin’ny olona rehetra niantso hoe,” vita15
Tamin’ny fotoana nahafatesany dia triatra hatreny ambony ka hatrany ambany ny efitra lamba tao amin’ny tempoly. Amin’ny alalan’izany  Andriamanitra no nanambara amintsika fa afaka miditra ao amin’ny fitoerana Masina Indrindra isika, noho ny lion’I Jesosy. Tsy mila Mpisoronabe sy ran’ny biby intsony isika, satria Jesosy no Mpisoronabentsika, Izay naty indray mandeha ho an’ny otan’ny olombelona.

Ary rehefa niantso tamin’ny feo mahery indray Jesosy dia nanolotra ny fanahiny. Ary indro ny efitra lamba tao amin’ny tempoly dia triatra nizara roa hatreny ambony ka hatrany ambany; dia nihorohoro ny tany, ka nitresaka ny vatolampy, ary nisokatra ny fasana, ka maro ny fatin’ny olona masina izay efa nodimandry no natsangana, ka nivoaka avy tao amin’ny fasana ireo taorian’ny nitsanganan’I Jesosy, dia nankao amin’ny Tanana Masina ka niseho tamin’ny maro. Ary ny kapiteny sy ny fehiny izay niambina an’I Jesosy, raha nahita ny horohorontany mbamin’izay zavatra tonga teo, dia raiki-tahotra indrindra ka nanao hoe, “Marina tokoa fa Zanak’Andriamanitra io Lehilahy io!16


1 Levitikosy17:11; 2 Genesisy3:15
3 Matio5:17; 4 Kolosiana 2:15;
5 Genesisy 12:15; 6Eksodosy 12:6-7; 7IPetera1:19-20; 8 Jaona 1:21;
9 Apokalipsy 5:9; 10 Efesiana 1:7;
11 I Petera 3:18; 12 Jaona 10:9;
13 Jaona 20:17; 14 Lioka 24:39
15 Jaona 19:30; 16 Matio 27:50-54

No comments:

Post a Comment